23 in Malawi! - Reisverslag uit Bvumbwe, Malawi van Floor Verbakel - WaarBenJij.nu 23 in Malawi! - Reisverslag uit Bvumbwe, Malawi van Floor Verbakel - WaarBenJij.nu

23 in Malawi!

Door: Floor de avonturier

Blijf op de hoogte en volg Floor

26 Oktober 2014 | Malawi, Bvumbwe

Daar zijn we weer! Dit verslag heeft even op zich laten wachten maar we hebben dan ook veel gedaan de afgelopen weken!
Week 7 is aangebroken..
Ondertussen zijn we van het observeren in de klassen naar het lesgeven gegaan. Niet eens als assistent maar Maris en ik hebben ieder onze eigen klas. Ik geef les in klas 4b (leerlingen tussen de 13 en 16 jaar) en Maris geeft les in klas 5 (leerlingen tussen 15 en 18). De leraren zijn in staking vanwege loon wat ze niet of onvoldoende krijgen. Deze staking duurt nu al drie weken wat betekent dat 8 van de 14 leraren geen les geven en er dus ook veel klassen zonder docent zitten.
Wij geven nu dus al 2 weken les in engels en wiskunde zo goed en kwaad als het gaat. Soms is het lastig omdat je wel weet hoe je iets uit wilt leggen maar je niet genoeg gebaren kent om jezelf duidelijk te maken. Soms kennen de leerlingen de stof goed, maar vaak komt het voor dat het niveau van de leerlingen zo uit elkaar ligt dat je flexibel moet om gaan met de tijdsindeling en opdrachten. Ik moet ook nog altijd wennen aan het lage niveau. Logisch ook met de beperking van de kinderen maar toch schrijnend om te zien dat optellen en vermenigvuldigen voor veel leerlingen bijna niet te doen is. Moe maar (deels) vondaan sluiten we de lessen gezamelijk af met een film op onze laptop.

Naast druk bezig zijn met lesgeven hebben we ook tijd gevonden om mijn verjaardag te vieren! Ja ja, dat kennen ze hier niet echt in Malawi maar we vonden het toch leuk om van de gelegenheid gebruik te maken om een klein feestje te vieren! Voor de leraren appeltaart gebakken.. Niet geheel volgens plan vanwege de warme temperaturen en dus de gesmolte boter, maar uiteindelijk smaakte de taart erg goed! Hier in Malawi kennen ze niet iets zoals een traktatie.. Alles wat ze hier eten moet vullen en moet je sterker maken. Daar had ik eigenlijk nog nooit zo bij stil gestaan.
Voor de leerlingen hebben we ballonnen opgeblazen en op lolly’s getrakteerd. Met dank aan de Mcdonalds die ons 1000 ballonnen heeft meegegeven. Samen met de oudere meiden hebben we de avond van te voren alle 160 ballonnen opgeblazen. Hilarisch want al zijn ze slechthorend of doof, zorgt het klappen van een ballon voor veel schrikreacties.
Het uitdelen van de ballonnen begon georganiseerd maar toen iedereen uiteindelijk een ballon had bemachtigd kwam de drang om dingen te slopen van de jongens naar boven.. was te verwachten natuurlijk. Prachtig om te zien hoeveel lol ze hebben met iets kleins en hoe er dezelfde avond steeds op onze deur werd geklopt met de vraag of we nog meer ballonnen hadden.
Tot zover mijn verjaardag op school..

Van 16 oktober t/m 19 oktober zijn Maris en ik vertrokken naar Liwonde national park. Hier hebben we op zaterdag een boot en auto safari gedaan. Hippo’s, krokodillen, olifanten, antillopes, apen, pumba uit de lion king, impalas, veeeeeel vogels (Ja pap ik zal een mooie slide-show voor je maken) en later op de avond werden we vergezeld door de dodelijke slang THE BLACK MAMBA!
Op zondag nog een wandelsafari gedaan. Deze laatste safari leek meer op een stevige ochtendwandeling want van de dieren was weinig spoor te bekennen.
Met onze vier nederlandse mannen vrienden/ safari familie zijn we heel het weekend op pad gegaan en hebben we zelfs van hen geleerd om hard-to-get te spelen op de markt. Oftoewel.. tafeltjes kopen voor 12 euro ipv voor 40 euro. We hebben de smaak te pakken hoor en gooien de ene smoes naar de andere smoes ertegenaan om uiteindelijk een Malawiaanse prijs te betalen voor het mooie houtwerk wat ze hier hebben.
Een mooi verjaardagslied van onze nieuwe vrienden en Maris, een rijstbuffet met brownie als toetje en met de mannen aan de drank en wij aan de cola hebben we ons ontzettend goed vermaakt het weekend! Een onvergetelijke verjaardag!

• 26 Oktober 2014 - 10:32

Robin:

Mooi verhaal chica, klinkt erg uitdagend allemaal. Knap van je!

• 26 Oktober 2014 - 10:45

Brigitte:

Ik sta van te kijken Floor ! Geweldig verhaal en ik herken niet het meisje dat zich afvroeg wat de lol van het reizen is.....
    Maar de black mamba....bah....daar was ik zelf erg van geschrokken.....jullie niet zo, zo te lezen....
    Het klinkt allemaal erg enthousiast....fijn, houd het zo.
    Veel liefs !!!

• 26 Oktober 2014 - 11:15

Ramon :

Mooi verslag Floor!

• 26 Oktober 2014 - 13:10

Trudi:

Lieve Floor,

Wat fijn dat je het zo goed naar je zin hebt.
    Ik zou jouw wel op de markt willen zien afdingen.
    Goed van je om naast je stage ook de andere kant van het land te zien

Leuk om te lezen wat er allemaal gebeurt en hoe je het ervaart
    Geniet ervan liefs
    Rene, Trudi

• 26 Oktober 2014 - 17:30

Mam:

Volgende keer iets meer over de black mamba Floor.
    Ik hou van sterke verhalen, vooral vanaf de bank.

• 26 Oktober 2014 - 19:46

Lotte:

Wow wat pittig daar op die school! Respect ;)

• 26 Oktober 2014 - 22:20

Jesse:

Waar is die kleine zus gebleven?

• 27 Oktober 2014 - 10:33

Berdi:

Wat een belevenissen allemaal Floortje! Van al die prachtige natuurfoto's raakte me die waarop jij en Mariska op het randje van de veranda zitten het meest! Fijn dat je zoveel leuke mensen om je heen hebt.